Idei Marlansky™ (despre birjari)

| 73 Comments

E 5 dimineața. Încă nu se aude camionul de gunoi în fața blocului. Vine și ăla peste vreo juma’ de oră.
Mă uitam pe comentariile unora la filmulețele cu rușii care fac accidente.
În primul rând, nu cred că rușii sunt mai proști șoferi decât românii, doar că în Rusia sunt mult mai mulți care au camere de filmat pe mașini. Nu m-am uitat pe statistici dar cred că suntem pe un loc fruntaș la numărul de accidente raportat la numărul de mașini. Cred că fiecare dintre noi poate povesti cel puțin un accident stupid la care a fost martor sau măcar a văzut mașinile aburinde în mijlocul străzii. La locul tuturor accidentelor se adună curioșii cunoscători. Apar niște tinerei de 15-25 ani care imediat identifică vinovatul, evaluează valoarea daunei, știu dacă e daună totală sau nu, știu ce lege se aplică, știu proceduri și mereu au termen de comparație cu alte cazuri văzute sau despre care au auzit (cutumă și precedent). În proporție de 75% tot ce mănâncă omuleții ăștia este căcat. O bună parte dintre ei nu au permis sau au avut onoarea să conducă de câteva ori mașina părinților până la bunici sub supravegherea atentă a tatălui care face spume pe locul din dreapta la fiecare groapă luată (cum ia Super Mario monede), la fiecare manevră mai “nervoasă” sau cine știe ce altă mică (sau mare) eroare.
Toți șoferașii ăstia au impresia că numai ei știu ce e aia “frâna de motor”. Toată lumea e proastă și frânează iarna în timp ce ei au un secret, FRÂNA DE MOTOR. Procedura asta o descoperi singur fără să vrei și iți dai seama de utilitatea ei, fără să-ți povestească cineva. Nu este niciun secret sau vreo descoperire la care nu s-a mai gândit cineva.
Nu ești șofer dacă:
– nu “simți” că faci parte din mașină.
– nu ai experiență în a conduce măcar câteva zeci de mii de kilometri în câțiva ani. În Italia dacă ai permis de mai puțin de un an nu ai voie să depășești 100km/h și nu ai voie să conduci mașini cu mai mult de 1300cmc. Abia cand faci 3 ani de șoferie poți ieși pe autostradă.
– ai impresia că tu n-o să faci accident niciodată pentru că tu ești cel mai tare și ai grijă chiar dacă alții greșesc. Cu toții evităm multe posibile tamponări la care au greșit alții, dar până într-o zi. TOȚI GREȘIM!!! (voluntar sau nu). Gândiți-vă câte reguli de circulație încălcați zilnic. Ai semnalizat la 50 de metri? Ai făcut selectare când trebuia sau nu ai făcut-o deloc? Ai mers cu viteză regulamentară? Ai claxonat în oraș?
– faci în medie mai puțin de 3000 km într-un an. Am un vecin logănar care a mers la ITP, deci avea mașina de 2 ani. I-au spus că are kilometrajul defect pentru ca îi arăta doar 3100km. El a râs satisfăcut (cel puțin așa mi-a relatat mie). “E REAL!”. Deci omu’ a adunat banii cash (+ tichete de la rabla) și și-a luat Logan pe care îl lustruiește în fața blocului. Cu banii aia mergea cu TAXI-ul până la sfârșitul vieții.
– habar n-ai ce este sub capotă. Evident că este greu să identifici unele componente dar ar trebui să știi măcar că orice mașină (sau aproape) are nevoie de ulei la un anumit număr de kilometri (sau ani), are un disc de ambreiaj despre care ar trebui să știi cum funcționează (când miroase a grătar), are un vas de expansiune (și trebuie verificat nivelul), are o curea (sau lanț) de distribuție care e posibil să fie îmbătrânită, are plăcuțe de frână care iți fluieră, ș.a.m.d. Argumentul că mergi în service la 15.000km și plătești pe alții ca să știe, nu are nicio valoare. În 15.000km se pot întâmpla multe în locul ăla necunoscut din fața mașinii (mai ales dacă nu e nouă).
– tu n-ai nevoie de centură pentru că e pentru proștii care nu știu să conducă și oricum ai Logan cu airbag la șofer.
– conduci prost pentru ca “nu te-ai obișnuit cu mașina asta”. Dacă ești șofer te acomodezi în câțiva kilometri și conduci de la Smart până la Transporter+remorcă (ma refer la amatorii ăștia cu B-ul).
– nu cunoști regulile și mergi “după ureche”.
– nu stai la semafor cu semnalul pus. Te deranjează bipăitul de Logan? Le urez drumuri pline de evenimente celor care stau la semafor un minut și semnalizează abia când se pun în mișcare. Abia când se face verde, îți dai seama că cel din față vrea să vireze la stânga și le dă prioritate celor din față. Încerci să-l depășești prin dreapta, iar dacă i se face milă unuia de tine și te lasă, te așteaptă alți 7 din care 5 prind din nou roșu.
– ți-e frică să faci o parcare laterală. Preferi să dai ocol de două ori blocului până găsești mai multe locuri libere în care să poți face manevre sau o bagi direct cu fața.
– nu știi la ce folosește a treia pedală.
Sunt pline străzile de BIRJARI. Sunt foarte mulți mârlani care știu să manevreze o mașină, dar o fac cu mârlănie și sunt la fel de mulți birjari (adesea birjărițe) care conduc mașina de parcă ar merge pe sârmă. Oricând se pot dezechilibra. Uneori se redresează, alteori cad. Uneori au plasa și au șansa de a se mai urca pe sârmă, alteori se strivesc la impact.
Dacă ai 18 ani și 250 cai sub capotă, încearcă să nu-i trezești pe toți. Sunt destule cruci pe margine la care se pișă câinii. Sunt destule lumânări roșii lângă borduri.
Dacă ai motocicletă, încearcă să respecți măcar jumătate din regulile de circulație. Nu ți-ai cumpărat stradă. Încearcă să te limitezi la 100km/h în localitate. Nu am nimic cu cei care sunt disciplinați (și am văzut destui), dar când văd ghiulele pe lângă mine în localitate, îmi aduc aminte de campania aia cu “Fiți atenți la motocicliști!”. Păi eu nu vreau să fiu atent la motocicliști. Eu sunt atent la trafic în general. Haideți să facem stickere și cu: “Fiți atenți la: indicatoare, semafoare, pietoni ș.a” Dacă motocicleta are 200km/h îmi este fizic imposibil să-l văd pentru că nu am vizibilitate de 300m stânga-dreapta peste tot unde am STOP. Într-o secundă parcurge 55,5m. Dacă tu crezi că faptul că mergi pe două roți îți dă dreptul să mă depășești prin dreapta iar la semafor să faci slalom printre mașini numai ca să treci tu primul, iți urez să te ia pe capotă unul care a trecut pe galben.
Acum vreo 6 ani am avut și eu un moment în care mă simțeam Schumacher și am fost chemat la pit stop să predau permisul (129km/h). Faptele astea de vitejie nu ar trebui să fie niciodată subiect de laudă sau de mândrie. Aud de prea multe ori povești (înflorite) de parcă străzile Romaniei ar fi în NFS sau în GTA. Nu știu câți ați trecut prin experiența asta dar eu am dat examen teoretic pentru a primi permisul la o lună (în loc de trei). Din 40 de oameni câți erau în sală, am trecut 3. Majoritatea au răspuns la 2-3 întrebări pentru ca toți au impresia că știu legea “că doar conduc de ani de zile”. Atunci când trebuie să răspunzi la 13 întrebări din 15, toate fiind despre contravenții și infracțiuni, vă spun eu că nici măcar nu faci diferența între contravenție și infracțiune, să nu mai vorbim de cuantumul amenzii și numărul de puncte. Mai grav este că foarte mulți nu mai știu legea atunci când este vorba de cele mai elementare lucruri. De câte ori nu vi s-a întâmplat să fiți claxonați prin intersecții deși aveați prioritate de dreapta (fiind intersecție fără indicatoare)? Iar dacă se întâmplă un accident, făptașul motivează că el avea prioritate, “pentru că se deplasa înainte” sau pentru că strada pe care mergea el e mai lata cu un metru, deci e drum principal (parcă el mergea pe E85 iar tu pe un comunal amarât).
Cred că ar fi bine ca atunci când expira permisul de conducere, să se dea examen teoretic pentru a dovedi că ești apt să conduci pe drumurile publice. Sunt prea mulți semianalfabeți cu permis și prea mulți care au dat examen de 15 ori în urmă cu 20 de ani și au uitat toată teoria după o lună. Cu totii ar trebui să punem mâna pe Codul Rutier din când în când, eu unul o fac.
Apropo, voi știați că pietonii care traversează pe la colțul străzii NU AU PRIORITATE? Adesea se creează ambuteiaje pe străduțele mici pentru că trec pietoni pe trotuarele de la bulevarde. Nici nu trebuie luați pe capotă, dar nici nu puteam să-i lăsăm să treacă pe toți care calcă pe stradă, sau să stăm acolo 10 minute pentru că este un polițist cu ochii pe noi.
Art. 72 – (2) Pietonii au prioritate de trecere față de conducatorii de vehicule numai atunci când sunt angajați în traversarea drumurilor publice prin locuri special amenajate, marcate și semnalizate corespunzator, ori la culoarea verde a semaforului destinat pietonilor.
(3) Traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzator, iar în lipsa acestora, în localități, pe la colțul străzii, numai dupa ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei și pentru ceilalți participanți la trafic.

Deci ei pot trece pe acolo (au voie, nu iau amenda), DAR NU AU PRIORITATE. Cred că pentru unii asta este o noutate, mai ales dacă sunt doar pietoni.

Parcă atunci când cunoști legea, altfel ai argumente și în fața unui polițist.
A venit și camionul.

Comments

comments

73 Comments

  1. trebuie sa plec la serviciu insA am facut cu marker-ul un x pe ecran unde am ramas. citesc desearabig grin nice work

  2. genial…sper sa citeasca cat mai multi si sa bage la cap cele scrise mai sus.
    Ai specificat ceva despre motocicleta, dar nu si despre “kamikaze” people, astia cu scootere. Din categoria “A” ei sunt cei mai dezastru. (cel putin aici in partea de Vest a tarii). Abia astept introducerea obligatorie a carnetelor de conducere si pentru ei…doar, doar asa mai invata ceva.

  3. si cine face ma regulilie astea? tu? daca nu fac ceva de acolo, gata, nu mai sunt sofer doar pt ca zici TU? bai retardule…P.S. grupul motociclistilor care croseteaza la semafoare,iti dau muie en-gros (desi nu sunt unul din ei), dar te’as calca fericit pe cap cu ale mele doua roti.

    • In curand sa iti comanzi cruce cu loc special pentru pisatul cainilor. “Jan van dam” a mentionat deja ce carte sa citesti pentru a afla regulile.Si da,nu esti sofer daca incalci regulile.Niciunul dintre noi nu suntem soferi,pentru ca toti la un moment dat ne luam amenda cu sau fara voia noastra.
      Si le urez motocilistilor care “croseteaza ” la semafor sa pupe toti cate un pom sau stalp.O merita..am boala pe ei si i-as lua pe capota cu cea mai mare placere,pentru ca oricum ii iau din vina lor si nu patesc nimic.Nu am nimic cu cei care respecta regulile,le fac si loc la semafor chiar.Dar cand vad un cacat de 18 ani cu curva in spate,fara echipament de protectie,care mai are si tupeul sa imi arate mie muie si sa ma injure,dupa ce ca ma depaseste prin dreapta,doar pentru ca nu ma dau eu la o parte din fata lui,atunci,cu tot dragul,l-as busi ca la masinutele din parcul de distractii.Sunt sadic,dar am motive si boala pe lesinatii care se cred mari si tari in trafic.cum plm sa respecte ei regulile,daca nici bacul nu sunt in stare sa il ia?Vai de capul lor si de aia care le dau carnet..si mai ales de parinti :
      1.Pentru ca le dau bani de scoala de soferi (eu la 18 ani stergeam mesele si spalam wc-uri la mc donalds in vacanta de vara+ cateva luni dupa,ca sa am bani de scoala si de masina)
      2.Pentru ca le iau masini puternice,cand ei nici macar nu sunt in stare sa treaca clasa. (dupa cum am zis si la punctul 1,mi-am strans singur bani de scoala si masina,pentru ca tata -si ii multumesc pentru asta – nu a vrut sa imi ia masina,fiinda nu as fi apreciat-o la adevarata ei valoare.Prima mea masina a fost o dacie 1310 pe care am dat 2000 de lei acum vreo 7 ani,dar care a fost mandria mea 4 ani de zile..am avut grija de ea ca de ochii din cap,chiar daca colegii de clasa radeau de mine si ma luau la misto).
      3.nu poti sa faci propaganda cu analfabeti prin preajma..a se observa comentariul lui “mm” care nu are niciun Dumnezeu.
      4.tot ce pot sa sper este ca niciodata sa nu fiu lovit si sa mor ,pentru ca un lesinat de pustan a depasit cu 100 km/h in curba si ma izbeste pe mine care vin din sens opus..
      As avea mai multe de spus,dar deja incep sa scriu romane si mai mult ca sigur imi iau multe mui de la ratatii care se simt in acest comment si nu sunt de acord cu ce zic eu aici.

  4. Ai uitat sa mentionezi ceva, FOARTE IMPORTANT (dedic acest paragraf unui PREA STIMAT MILITIAN de la rutiera IASI). Daca intr-o intersectie apar eu cu indicatorul de STOP in fata si din stanga mea apare alt participant la trafic cu indicatorul CEDEAZA TRECEREA, ei bine, Domnule MILITIAN, trec EU primul PENTRU CA AM PRIORITATE DE DREAPTA,nu ma opresc PENTRU CA AM STOP. Clar?

    P.S. Draga mm, pe aici in zona mea cei ca tine se numesc DONATORI DE ORGANE. Te-ai prins de ce? Apoi, regulile alea au fost scrise de catre cineva intr-o carte sfanta care se gaseste foarte greu. Cu foarte mari eforturi. Dar daca ai cunostinte bazate, intereseaza-te de “Codul RUTIER” Asa-i zice in popor. Si daca faci rost de ea, mai posteaza o data cand ajungi la pag. 10 sa vedem ce-ai inteles din ea.

    • ba buoule STOP inseamna STOP, pui frana si gata, nu treci tu ca ai de dreapta sau de stanga
      ia si mai citeste inainte sa faci tam tam

      • BA SCASTRAVETE (ca sa fiu in ton cu romana pe care o intelegi tu). Inteleg ca o mooie din alea 5 de sus e de la tine. Asta e viata. Ma ingrijoreaza ca mai sunt CEL PUTIN 4 ca tine.

        Asta e. Nu mai stii de cine sa te feresti pe strada. Voua ar trebui, fie sa va ia dreptul de a circula (nici macar pe trotuar nu prea aveti voie), fie sa va puna lumini verzi la masini. Sa va vada omul de rand de la distanta, sa aiba timp sa se fereasca.

    • pretenas, STOP inseamna ca masina trebuie sa fie oprita ,pe cand la CEDEAZA TRECEREA poti sa iti continui deplasarea.mai intreaba si tu un instructor

  5. Sunt total de acord cu tine, insa ne lipseste educatia, ca si popor ma refer… Nu pot romanii sa citeasca Noul Cod Rutier cand acesta nu se regaseste pe Facebook, Twitter, Click, Cancan, Libertatea si alte site-uri de ca**t ! Bineinteles ca o sa afle odata si odata toti care au luat permisul prin metoda Pitesti si cei care au permis de 30 de ani de regula prioritatii de dreapta si locul unde se aplica, de faptul ca este interzis sa claxonezi in oras (aviz bizonilor) si de faptul ca esti obligat sa ai o anumita conduita preventiva pe drumurile publice, indiferent daca tu crezi ca esti singur pe sosea…si sper sa afle inainte de a afla noi de la stiri (Gen: Un sofer a cauzat un accident cu 2-3 morti ec) sper binele tuturor. In rest, multam’ pt articol. Te salut si toate cele bune !

    • nu claxonez in oras, stau dupa coaie cu scoala de soferi care merge cu 25km/h tot orasul. Si eu am facut scoala de soferi da mergeam cu 40-45km/h. daca mergeam cu 25 ma batea instructoru happy

    • Claxonatul este interzis in oras cu exceptia situatiilor de stricta urgenta si necesitate care o impun: evitarea unui incident rutier iminent, atentionarea unui participant la trafic care e pe cale sa efectueze o manevra fara sa se asigure si care ar putea duce la o coliziune cu el etc etc.
      Nu mai poti claxona cand te insori tu cu gagica ta si simti nevoia sa afle tot orasul, nu mai poti claxona ca s-o anunti pe Nuti de la patru ca ai ajuns ca s-o iei in club…de-astea. Altfel la ce mai avem claxoanele?
      In rest mesajul e in regula.

  6. Frana de motor are si ea riscurile ei. Daca nu sti s-o faci cum trebuie, fortezi cutia de viteze si risti s-o strici. Si daca ai cutie automata, nu exista frana de motor. Daca iarna, cand e zapada sau polei, e musai sa iesi cu masina si nu poti sa astepti pana se curata drumurile, atunci cauciucurile de iarna bune, viteza redusa, distanta mai mare intre masini si apasarea usoara a franei rezolva problema. Eu, cel putin, asa merg.

    • Ai zis ca nu te mai bagi decat la posturile cu politica? Vrei sa ne arati ca esti cunoscator? Spui niste truisme pe care le stie toata lumea. Toti mergem asa iarna.

    • spui ca daca ai cutie automata n-ai frana de motor? te inseli-la toate masinile cu cutie automata in momentul in care reduci viteza iti trece automat in treapta inferioara de viteza….aia este tot frana de motor

      • Trece, dar nu are acelasi efect cand trece dintr-a 5a intr-a 4-a. O frana de motor o faci chiar intr-a 2a.

        • cam greu ii dai frana de motor dintr-a 2a….risti sa rupi toate prin cutie(asta daca n-ai o dacie 1300 la care intra oricum).normal in 1a poti sa bagi doar daca masina e oprita

  7. Prietene mm , esti prost ca noaptea . Regulile sunt facute pentru a fi respectate si sunt facute in asa fel incat sa existe o disciplina in trafic . Fara aceste reguli s-ar circula ca in Afganistan , fiecare si-ar scoate pistolul pe geam si si-ar face prioritate .

    Recunosc deschis ca nu respect unele reguli cum ar fi limita de viteza si linia continua sau indicatorul depasirea interzisa . Dar toate astea din cauza unor persoane care merg mult prea incet in afara localitatilor in general cu 50-60 de km/h . Nu o fac din placere ci o fac pentru ca sunt stresat de la birou si pentru ca nu am timp suficient pentru un drum de strainatate si inapoi . Desi in curand voi trece la o alta categorie de autovehicule unde voi fi obligat sa respect regulile .

  8. mm esti prost de dai prin gropi (sper ca si la propriu), continui sa trollezi desi te domina prostia ..cand vei implini 18 ani, adica peste vreo 5, vei descoperi ca ce a amintit marlansky sunt cateva reguli de bun simt, sau cateva aspecte din lege ..tu cum esti prost si nesimtit, si ca tine muuuuulti altii din aceasta “minunata””tara”, nu pot sa nu`mi doresc decat sa te vad la stirile de la ora 5, impreuna cu alti viteji/jm3kery/tampiti/importanti wannabe/teribilisti/exagerat de prosti

  9. Ai cam comis-o cu partea de moto. Da, mi se pare de cacat sa depasesti prin dreapta sau sa mergi chiar si cu 100 prin localitate doar pentru ca ai doua roti. In primul rand e vorba de viata ta, cu masina mai e cum mai e(mai indrepti un fier, mai o centura, mai un airbag), insa pe motor ai sanse mari sa te cureti(sau sa te curete aia de la pompe funebre cand te aseaza in sicriu). Asa ca daca ai limita de 60 km/h, atunci mergi cu maxim 60 km/h.
    In ceea ce priveste “strecuratul” la semafor cand masinile sunt oprite, nu vad cu ce te incurca; sau esti cumva frustrat ca ala trece la primul semafor, pe cand tu ai sanse sa mai prinzi minim un rosu??!!
    Argumentul il gasesti in link-ul de mai jos:
    http://imageshack.us/f/803/chestionar.jpg/

    Dupa cum se observa, depasirea pe care o face motociclistul este corecta, era corecta si daca era linie continua, deoarece nu depasea acea linie(care este big grin…. ). Si tu vii si-mi spui ca nu pot efectua aceeasi depasire cand esti oprit la semafor din ce cauza mai exact??!!
    Doua autoturisme nu incap pe aceeasi banda, insa un autoturism si o motocicleta incap, si mai este si legal.
    Sunt motociclist, si la semafor depasesc masinile care stau si asteapta culoarea verde. Fac acest lucru legal din punct de vedere al codului rutier, insa tu imi urezi sa fiu luat pe capota de unul care incalca regulile de circulatie, doar pentru ca tu nu cunosti legislatia…. Bravo!!! Meriti o medalie!

    • nu cumva la semafor se considera ca depasesti o colana? care coloana indiferent daca este stationara sau in mers Nu ai voie sa o depasesti?

      • Depasirea de coloana este cu totul altceva.
        Ex: Avem un drum cu doua benzi pe sens(banda1 si banda2). Daca tu stai la coada la semafor pe banada1, avand in fata ta, tot pe banda1 10 masini, iar eu trec pe langa tine pe banda2(care are aceeasi directie de mers cu banda1) se considera depasire de coloana??!!
        Acelasi lucru este si in cazul auto-moto o singura banda:
        “Doua autoturisme nu incap pe aceeasi banda, insa un autoturism si o motocicleta incap, si mai este si legal.”
        Ex2: Eu stau la semafor pe prima banda(langa bordura), semnalizand intentia de a vira dreapta in momentul in care se face verde. Tu, care ai intentia de a merge inainte, ce faci? Te opresti cu conserva in spatele meu sau vii paralel cu mine, avand amandoi loc pe aceeasi banda?

      • Nu se considera nimic la semafor. Legal i-ti poate sufla in bile politia. La semafor ai voie sa faci slalom printre ele doar daca sunt stationate, dar o faci pe barba ta. Nu este specificat nicaieri ca ar fi ilegal acest lucru. Da oricum deabia astept sa se bage noua lege pentru a obtine categoria A. Atunci sa vad taunii daca mai vor motoare.

    • http://youtu.be/WvfLaAnD-9k
      Masina vinovata? Probabil ca da. Nu a acordat prioritate, nu s-a asigurat. Poate s-a asigurat dar nu a avut timp sa faca manevra.
      Art. 149. – (1) Depasirea vehiculelor se face numai pe partea stânga, în sensul de mers, cu exceptia celor ai caror conducatori au semnalizat si s-au încadrat corespunzator schimbarii directiei de deplasare spre stânga si a tramvaielor, care se depasesc pe partea dreapta.
      Daca eram soferul masinii ma judecam cu motociclistul. Culpa comuna. Nu sunt frustrat ca sunt depasit in timp ce stau la coada, dar nici nu vreau sa-mi fie atinsa oglinda sau sa fiu in locul celui cu masina din film.
      Selectarea se face in localitate la cel putin 50m de intersectie. Crosetarea reprezinta selectare succesiva ilegala.
      Cum adică??? “Sunt motociclist, si la semafor depasesc masinile care stau si asteapta culoarea verde. Fac acest lucru legal din punct de vedere al codului rutier”???? Adica faci ceva ilegal si susutii ca ai dreptate? Esti BIRJAR!!!

      • Da, sunt motociclist si la semafor depasesc masinile care asteapta. De unde deduci tu ca fac depasire prin dreapta?
        Sunt de acord cu tot ce ai scris – nu depasesc viteza legala, in localitate, nu depasesc prin dreapta, nu fac slalom in mers.Insa sa stau in spatele tau la semafor, cand avem amandoi loc in paralel pe aceeasi banda mi se pare o tampenie.
        Nu ma intelege gresit, conduc conserva de 10 ani, si fac minim 2 revizii pe an la masina(revizia la fiecare 10.000 km – consider ca asa intretin mai bine masina), si da, de fiecare data cand trece un moto printre mine si masina din stanga/dreapta(la semafor), incerc sa-i fac loc. Fac asta dinainte sa fiu motociclist pentru ca mi se pare de bun simt. Da poate motociclistul care face astfel de depasiri la semafor e muist, dar nu ma intereseaza, prefer sa fie el muist si eu cu bun simt facandu-i loc sa treaca decat sa fim amandoi muisti.

        Acum, in link-ul postat de tine, ala cu masina merita sa ramana fara permis pe viata.
        Da, poate cel cu moto a depasit prin dreapta, sau poate statea pe partea dreapta a benzii si cel cu masina a oprit paralel cu el – este irelevant si nu conteaza.
        Insa, puletele ala cu masina a virat stanga peste linie continua, fara sa se asigure traversand trei benzi.
        Cel cu moto a incercat sa treca pe de 1 pe 2 pentru a-l evita, viteza nu avea – aproape ca oprise motorul in momentul impactului.
        De ce zici ca ar fi culpa comuna? Daca in locul aluia cu motorul era o masina tot culpa comuna ziceai ca e?
        Ce vina a avut ala cu motorul? Ca a ajuns la 60 km/h intr-o secunda? – de aici distanta intre motor si ala care filma.

        P.S.: Am crescut la tara pana la 14 ani, si am “pilotat” si caruta, birja si chiar sanie(cu zurgalai)… deci da, sunt si BIRJAR!! big grin

        • Ba este relevant ca a gresit si motociclistul. Cel cu masina l-ar fi vazut daca respecta legea (depasea prin stanga si pastra o viteza decenta). Nu ar fi avut loc accidentul. Daca eu sunt cu masina, nu am premonitii sa stiu ca dupa ultima masina din dreapta este o mototcicleta care in 1,5 secunde parcurge 40 metri. Ma asigur si ma bag. Sinucigasul poate sa vina.

          • CEO, cred ca ne uitam la filme diferite.
            Motociclistul a plecat de la semafor primul, nu avea viteza.
            Dupa 10 secunde si 60 de metri ii taie unul fata. Este vina exclusiva a conservarului, motociclistul nu facea slalom, nu facea nimic – mergea in linie dreapta pe prima banda. Vizibilitatea este maxima, ai zice ca ala i-a taiat fata intentionat.
            Si… sa nu uitam de linia continua… pentru ce intorci daca nu ai voie??!!

            Apropo – uite lege de cacat – daca depasesti pe linie continua ramai fara permis, insa daca intorci pe linie continua iei doar puncte(penalizare + amenda)

    • laughing Sunt sofer de 14 ani doar pe drumurile din Romanica. Am la activ niste accidente care m-au invatat sa intuiesc mai bine daca soferul din fata mea(sau din spate) e sau nu dobitoc cu patalama. Cu ocazia peregrinarilor am vazut cu ochii mei cateva accidente cu motociclisti si biciclisti (din pacate unul spulberat chiar de masina din fata mea). Totusi sunt foarte putini in trafic.
      Dar cand am fost in vacanta la Roma, va spun sincer ca nu puteam privi traficul. Sunt cardiaca si ma lua cu palpitatii: erau mai multi motociclisti decat masini. Acolo aproape toti au motociclete. Merg pe ele in costum Armani, diplomat si cascheta catre servici. Fac slalom printre masini chiar cu inclinari de peste 45 de grade in curbe. La stop fac slalom si cu ajutorul mainilor si picioarelor (cu ele impingandu-se de masini ca sa nu cada). Si n-am vazut niciun accident, nici soferi ofticati.
      Cred ca era de la aerul mai umed…big grin

  10. “În Italia dacă ai permis de mai puțin de un an nu ai voie să depășești 100km/h și nu ai voie să conduci mașini cu mai mult de 1300cmc. Abia cand faci 3 ani de șoferie poți ieși pe autostradă.”

    Gresit, am luat carnetul aici (Torino) si iti explic cum sta treaba:

    – Limitarea nu se bazeaza pe cilindrata ci pe raportul KW / Greutatea masinii . Nu ai voie sa conduci o masina ce depaseste 55 kw/tona

    – Pe autostrada poti merge din prima zi de carnet. Singura diferenta este limitarea la maximul 100 km/h si 90 km/h pe drumuri extraurbane pentru primii 3 ani

  11. @ altul . Mai uita-te o data la poza si mai citeste inca o data post-ul ! Daca nu iti dai seama imi pare rau pentru tine. “Crosetat” la semafor presupune si depasirea prin partea dreapta si asta nu se incadreaza la ce spui tu. Este echivalentul schimbatului de banda la 50 m de semafor ! Adica tot in afara cadrului legal !

    • L-am citit, insa n-am gasit nimic legat de “crosetat”. Am regasit in schimb pasajul legat de slalomul printre masini la semafor(adica atunci cand masinile sunt oprite), ori, depasirea prin dreapta, ar insemna slalom printre masini si bordura.
      Deasemenea, schimbarea benzii la 50 m de semafor este perfect legala… cred ca este ilegala la MAI PUTIN DE 50 m…
      Daca nu-ti dai seama, nu-i bai; poate vei intelege mai tarziu, dupa ce “buchisesti” codul rutier big grin

  12. ” Iar dacă se întâmplă un accident, făptașul motivează că el avea prioritate, “pentru că se deplasa înainte” sau pentru că strada pe care mergea el e mai lata cu un metru, deci e drum principal (parcă el mergea pe E85 iar tu pe un comunal amarât).”
    Pe drumuri de tara, nu intotdeauna prioritatea de dreapta vine prima. Exista o ierarhie a drumurilor prevazuta in codul rutier. Drum comunal, drum local, drum secundar, drum vicinal, etc? Asa ca s-ar putea ca un drum mai lat sa fie cu prioritate intr-adevar.

    • Eu ma refer printre blocuri. Paranteza explica chiar ce spui tu.

    • cand dracu ai citit tu ultima data codul rutier bai “cucu” .ierarhia drumurilor era pe timpuri frate…nu mai exista drum principal si drum secundar(daca nu exista acel indicator”intersectie cu un drum fara prioritate”winking.prioritatea de dreapta se aplica si in parcare la mall

  13. @altul. Ce vrei tu sa arati mai sus e una, si ce zicem noi aici e cu totul altceva.
    1. Acolo se face o depasire pe partea stanga, intr-un loc permis. Bun sa presupunem ca ar fi ok sa faci acelasi lucru si intr-o intersesctie.
    2. Dar noi vorbeam de “crosetat” “slalom” etc… adica depasiri si prin stanga si prin dreapta in functie de unde gasesti loc. Si daca cumva unul dintre soferi face o manevra de 2cm in fata (adica se apropie de masina din fata lui) in exact acelasi timp in care tu “crosetezi” cu mandrie intersectia, te-a agatat… Ei si cine e de vina? Legal cred ca soferul masini va pica de fraier ca nu a acordat te miri ce prioritate, dar moral?? tu reusesti sa te uiti in ambele oglinzi si la masina din fata ta in acelasi timp, ca sa fii 100% ca nu calci vreun teribilist??nu cred. Si spun asta pentru ca in alte cazuri am ramas efectiv blocat, fiind depasit in acelasi timp pe ambele parti ale masini de 2 handicapati, ca altfel nu ii pot numi, exact cand vroiam sa fac o manevra. Daca miscam putin masina, nu conteaza in care directie, unul din ei azi putea fi INVALID, tinand cont de faptul ca am o masina destul de grea cu care puteam trece peste el.
    Dar las…. fi si tu donator de organe poate are cineva nevoie de ele….

    • 1) Daca nu poti sa fii atent si la traficul din fata si la cel din spate in momentul in care executi o manevra(fie ea de intoarcere, de schimbare a benzii, de virare stanga/dreapta), nu ai ce cauta la volan – foloseste si tu metroul, ca acolo nu e nevoie sa te uiti in oglinzi big grin

      2) Ti se pare un lucru rau sa fii donator de organe??!! Eu cred ca e mult mai rau sa ai permisul luat in Arges(ca tine… big grin ); esti genul de om care merge pe autostrada cu 80 km/h pe banda 2 fara sa depaseasca nimic, si nu trece pe banda 1 de frica ca nu cumva “drumul sa vireze brusc” in momentul in care s-ar asigura in oglinzi.

      • 1) doamne da e greu cu oamenii ca voi…presupun ca nu detii carnet, si nici nu ai condus in viata ta in veci…ai 3 ochi mah?? unul pt fata, unul pentru oglinda spate stanga, unul pt spate dreapta??? sa vezi in acelasi timp?? Pai degeaba mai uit prima data in spate, apoi 2 sec mai tarziu la cel din fata, ca in alea 2 sec apar cei ca voi…(n.i. “kamikaze”, “teribilisti” , “slalomisti” sau cum va mai numiti)..deh poate esti tu ceva mai evoluat…
        2) Nu am carnet de Arges deoarece nu sunt din Arges… alta zona a tarii, putin mai civilizata, denumita VEST… si de autostrada nu mai are rost sa imi bat gura, ca nu ai tu sigur km cati am eu pe drumuri de genul ala.

        • Daca tie iti ia 2 secunde sa te asiguri fata/spate – q.e.d. Clar ai permisul luat in Arges(nu trebuie musai sa locuiesti acolo), ca nu vad unde in alta parte l-ai lua.
          Si daca parcurgi 200km de autostrada in 2 ore si 30 min in loc de 1 ora si 30 min, nu inseamna ca ai mers mai multi km, ci doar ca ai mers cu 80km/h.

          • @altul…bine te las in mintea ta de mare motociclist ca vad ca nu am cu cine sa imi bat capul….iti urez noroc mai departe in crosetarile ce le vei face.

  14. La tine gunoiu vine la 5 jumate ?

  15. Faptul ca la acest articol sunt atatea comentarii, demonstreaza ca romanul se crede soferul atotstiutor.

  16. @altul foarte amuzant ! Am categoriile A,BE, CE . Intrece asta daca poti ! Sala am luat-o cu 26 ! Bate si asta daca poti ! Pe urma poti sa vii sa imi dai lectii despre codul rutier winking

    • ba esti genial laughing da tot prost la volan ramai si cu toate categoriile luate
      am intalnit o gramada de specimene care au luat cu 26 si inca stau dupa 5 ani de zile cu TATA IN DREAPTA sa nu cumva sa ia vreo groapa laughing
      LAUDA DE SINE NU MIROASE A BINE laughingrolling on the floor

    • Am luat sala de 5 ori cu 26… si abea a 5a oara mi-am luat carnetul laughing … + ca de cand au bagat astia drpciv.ro si faci niste chestioanre dimineata si iti pica toate intrebarile .. toti se cred mari genii laughing

    • Cum??? Nu ai “D-ul”???!!! laughing

  17. de unde ai copiat articolul de mai sus Marlansky ?

  18. ba toti sunteti destepti… la fel ca mecanicii de la coltul strazii cand se strica o masina … ESTI IN ROMANIA IN SANGE … NU AI BENZI TRASATE, in intersectie semafoarele sunt puse aiurea, nu stii care-i pentru STANGA, DREAPTA, INAINTE … ce pula mea va agitati ca meltenii in sticla de cola nu stiu
    NU AI TRECERI DE PIETONI DIN 50 in 50metrii desii amenzi se dau pentru trecerea neregulamentara, nu exista parcari suficiente, multe dintre stradutele inguste sunt mai circulate decat un bulevard… si-s multe de zis
    in primul rand POLITIA nu-si face treaba !!! sa puna radare peste tot, echipaj la fiecare intersectie mare si care se aglomereaza si-ai sa vezi cum iese si tara din criza si accidentele cum scad

  19. @cucuiete.castravete

    Ba BOULE. Daca am STOP, OPRESC MASINA. Clar? Cu frana sau fara frana. Nu pun ce-mi zice un paznic sa pun (uitandu-ma la ora la care ai facut ultimul post, cred ca esti paznic de noapte intr-o zona cu acces wifi). Iar daca din stanga vine UN BOU CA TINE care crede ca poate trece peste CEDEAZA TRECEREA, doar pentru faptul ca eu am STOP, ii dau la mooie. Ma bag in fata lui, pentru ca e BOU. Si-i recomand, ca si tie dealtfel, sa citeasca aceeasi carte SFANTA: Codul RUTIER. Si sunt sigur ca nu o sa priceapa nici un cacat. Asa ca-i mai fac o recomandare: Normele de aplicare.
    In rest, daca vreodata ai drum pe E85 (m-ar mira sa fi iesit vreodata din comuna ta de bastina si sa mai fii in stare sa scrii comentarii, vazand cat de bine stapanesti legislatia rutiera), incearca sa numeri crucile de pe marginea drumului. Pe mine ma doare cel mai tare ca multe sunt pentru oameni nevinovati, care au avut NESANSA sa se afle la momentul nepotrivit in fata unui BOU ca tine sau ca MULTI ALTII care au luat permisul cu 500 Euro cu capsuna pe ei.

    Daca legea spune sa dai prioritate, DAI PRIORITATE ANIMALULE, ca nu esti in ograda la ma-ta. Esti pe un drum PUBLIC bovina. Iar daca legea spune sa mergi cu 50 Km/h cu atat mergi melteanule. Ca sunt oameni nevinovati cu copii in masina care n-au avut inca sansa sa invete sa citeasca. Pentru ca au pana in 7 ani, nu pentru ca au fost la scoala ca VACILE (vezi cazul tau). Si un HANDICAPAT ca tine nu are dreptul sa decida soarta unui om.

  20. ce inseamna Corul Rutier de la tag?

    • Este “Corul Politiei Rutiere” – baietii au concerte in fiecare an de Craciun, cu Stefan Banica Jr. in deschidere, si din doi in doi ani de Pasti – alterneaza cu Corul Madrigal.

    • La 6 dimineata, dupa o noapte alba, se accepta un typo.

  21. cucuiete.castravete

    Abia astept sa iesi din tura (sau sa intri) ca sa-mi mai dai vreo cateva lectii despre ce si cum sta treaba in romania.

  22. draga jeane si mult iubite castravete. ati fost spumosi si mi-a facut o reala placere sa va citesc. daca imi permiteti totusi sa intervin in finul vostru dialog, vreau sa va reamintesc ca legea aia a circulatiei rutiere spune ca la intalnirea cu semnu’ de “cedeaza trecerea” trebuie sa incetinesti si sa dai prioritate participantilor la trafic care sunt deja pe drumu cu prioritate. stimabilul care e la stop si care trebuie sa opreasca masina efectiv si sa acorde aceleasi prioritati, nu e inca pe drumu cu prioritate. daca, respectand aceste reguli amandoi intra in intersectie simultan, atunci prioritatea de dreapta e sigura rezolvare. iar daca vrei sa intri doar asa ca sa ii arati aluilalt ca e bou, gandeste-te ca urmarile unui accident sunt imposibil de prezis, asa ca mai bine fi bun si lasa de la tine. poate ca si altii te-au iertat cand ai gresit. da-i prioritate de “cucoana” si bucura-te ca nu ai lasat niste copii fara tata.

    • Pai de acord cu tine. Nici eu nu ziceam altceva. Amandoi conducatorii TREBUIE SA ACORDE PRIORITATE. Nu se negociaza. Indicatoarele respective AU ACEEASI VALOARE. SUNT EGALE IN DREPTURI. Diferenta DE FORMA SI CONTINUT este ca STOP se monteaza acolo unde nu exista vizibilitate, obligandu-te sa opresti in locul ce iti ofera vizibilitate maxima fara a depasi… bla bla bla. Ceea ce nu inseamna ca daca eu am obligatia de a opri, cel ce vine din stanga mea si are cedeaza trecerea are dreptul de a trece, pe motiv ca el e deja in miscare, ca el se misca mai repede, pe nici un alt motiv. Si, mai pe intelesul unora, daca ai CEDEAZA TRECEREA, atunci CEDEZI TRECEREA, nu tragi cu okiu sa vezi ce indicatoare au ceilalti. STOP-ul pe care il am eu nu ti se adreseaza TIE, care ai CEDEAZA. Ca si atunci cand ai verde, nu stiu daca incerci sa fii sigur ca ceilalti au rosu.

      Si un exemplu (nu ca nu ar fi cu miile de alte exemple concrete), dar de nivel avansat, necesita cunoasterea codului rutier si normelor de aplicare:

      Intr-o intersectie dirijata venim doi pe acelasi drum, din sensuri inverse, ajungem la intersectie simultan, eu merg inainte si am STOP, tu vii din fata, ai cedeaza trecerea dar faci stanga. Cum facem, ca eu sa mor daca te las sa treci.

      • Depinde cum veniti. Daca ajungeti simultan in intersectie si nu e NIMENI pe drumul cu proritate, el intra ca are cedeaza, tu te opresti. El fiind intrat DEJA pe drum prioritar, tu mai astepti o tura ca ai stop. Daca nu-l lasi sa treaca probabil o sa mori, mai ales daca are TIR.
        Daca sunteti intrati amindoi in intersectie atunci se aplica prioritatea de dreapta si tu treci primul.
        Eu asa vad situatia. Cel mai simplu e sa intrebi un politist de la rutiera, care e si parerea lui.

  23. faci tii tii tii cand da cu spatele??? ca la mine face…..apropo da bine mai zici..

  24. “Abia cand faci 3 ani de șoferie poți ieși pe autostradă.”
    Nu este adevarat, ba chiar se fac ore obligatorii pe autostrada cand faci scoala de soferi in Italia !

  25. Pacat ca nu multa lume gandeste ca noi CEO.. Mi-ar fi placut sa-mi fi prieten. Bravo tie pentru ce-ai construit pana acum.

Leave a Reply

Required fields are marked *.