in

Cum se explică succesul mondial al hookah?

Cum se explică succesul mondial al hookah?

Hookah, numită și narghilea, a cucerit acum întreaga lume. Această pipă de apă pentru fumatul unui amestec de tutun și melasă aromată a devenit un adevărat fenomen social. Consumul acestuia este în creștere, în special în rândul tinerilor.

Shisha se consumă acum în toată lumea, de multe ori în sfera privată, dar și în locuri specifice, „shisha bars”. Denumită și hookah, shisha sau chiar narghilea în rândul vorbitorilor de engleză, versiunea modernă a acestei țevi de apă care îți permite să fumezi un amestec de tutun și melasă aromată (tabamel) a devenit un adevărat fenomen social.

O origine persană îndepărtată

Primele referiri istorice la consumul de shisha datează din secolul al XV-lea, în Persia. Se spune că fizicianul persan Abu’l-Fath Gilani a inventat narghileaua trecând mai întâi fumul de tutun printr-un rezervor de apă pentru a purifica și răci fumul.

În ciuda interzicerii fumatului de către al cincilea șah al Iranului, Abbas Iᵉʳ cel Mare (1571-1629), consumul de chicha este democratizat în Persia și devine comun în toate categoriile societății. Femeile și bărbații fumau galiani atât în ​​sfera privată, cât și în cea publică, și chiar în școlile în care profesorii și elevii „mestecau” în timpul lecțiilor.

Sub domnia lui Shah Abbas al II-lea (1632-1666), narghileaua a devenit o dependență națională; cei înstăriți au chiar și slujitori dedicați pregătirii shisha. Pe vremea lui Shah Fath Ali Shah Qadjar (1772-1834), narghileaua era un obiect cultural de sine stătător în societatea persană, prezent în viața de zi cu zi și în evenimentele majore, unde s-a stabilit un protocol de pregătire și serviciu.

Democratizarea pe etape

Narghileaua se răspândește în Orientul Mijlociu sub denumirea de narghilea și până în India unde va fi numita „narghilea” (houkah) care este numele său contemporan în țările anglo-saxone. Colonizarea britanică a Indiei și a Orientului Mijlociu a făcut apoi posibilă crearea primului contact al Occidentului cu chicha.

În memoriile sale, avocatul și călătorul britanic William Hickey (1749-1830) povestește experiența sa cu narghileaua la sosirea sa în India și observă că acest consum de narghilea era extrem de comun în rândul indienilor. Potrivit acestuia, cei din urmă preferă să sară peste cină decât la sesiunea de narghilea.

La începutul secolului XX, în urma introducerii pe piață a țigărilor cu sprijinul unor strategii de marketing agresive, chicha a fost consumată din ce în ce mai puțin în India și Orientul Mijlociu. Cu bugete mari de comunicare, țigara devine un simbol al virilității și dominației masculine, iar mai târziu al emancipării femeii.

Chicha este apoi retrogradată la un consum de tutun învechit și popular, spre deosebire de țigara care beneficiază de o reprezentare socială modernă și progresivă.

Un nou boom global

Reînviat în anii 1990, consumul de shisha a devenit o practică comună în lumea occidentală, precum și în Orientul Mijlociu. Shisha a devenit globală în anii 2000 datorită percepției unei practici sociale pozitive bazate pe împărtășire și convivialitate, dar și prin reaproprierea culturală a unui obiect legat de imaginația mistică din Orientul Mijlociu, de către anumite comunități. În prezent, oricine își poate cumpăra o narghilea online.

Petrece timpul liber cu prietenii si familia sub copertine retractabile terase

Emil Boc vs Mihai Chirica, Cluj vs. Iasi

Emil Boc vs Mihai Chirica, Cluj vs. Iasi